Warsztaty medialne EUMETSAT

  • Post author:
  • Post published:26 czerwca 2024
  • Post category:Info

Obraz zawierający tekst, transport, Ziemia, planeta

Opis wygenerowany automatycznie

International Communication on Climate Change in the Media

CLIMATE IS WHAT YOU EXPECT, WEATHER IS WHAT YOU GET. IF CLIMATE CHANGES, THE WEATHER WILL CHANGE, TOO…

Jak budować i promować najefektywniejszy przekaz medialny w zakresie zmiany klimatu?

W dniach 20-21 czerwca w siedzibie EUMETSAT w Darmstadt w Niemczech, odbyły się otwarte warsztaty medialne podczas których zastanawiano się nad kwestią formułowanie treści i metod przekazu wprowadzających odbiorcę w tematykę zmiany klimatu i edukacji klimatycznej.

Wraz ze zmianą klimatu i środowiskowymi wyzwaniami, z którymi muszą mierzyć się współczesne, a będą również przyszłe pokolenia, stajemy wobec dwóch głównych problemów, które należy podjąć i rozwiązywać w celu osłony globalnych zasobów naturalnych i ludności;

1. Aktywności zmierzających do ograniczania emisji gazów cieplarnianych powodujących antropogeniczną zmianę klimatu,

2. Właściwej osłony mienia i ludności wobec zjawisk ekstremalnych, a w szerszej perspektywie budowy ich odporności i adaptacji do zachodzących zmian.

Oba te problemy wymagają zrozumienia i zaangażowania (bazującego na rzetelnej wiedzy) – począwszy od indywidualnych odbiorców wiadomości i ostrzeżeń po świadomych istoty problemu decydentów. By efektywnie budować i kształtować zaangażowanie opinii publicznej rola naukowców i mediów pozostają nie do przecenienia. Warto by w procesie tym uczestniczyli również przedstawiciele lokalnych służb meteorologicznych, bowiem to oni najlepiej znają potrzeby i specyfikę odbiorcy. Co bywa również kluczem do promowania właściwych postaw wobec meteorologicznych zagrożeń i radzenia sobie z obciążającymi warunkami środowiskowymi. A odbiorca właściwie reagujący na wydawane ostrzeżenia i przygotowany na ochronę zdrowia i mienia to finalnie najistotniejszy z elementów skutecznej osłony meteorologicznej.

Na warsztatach zwrócono uwagę na 6 aspektów budowania najefektywniejszego przekazu:

– poznaj odbiorcę do którego chcesz trafić z przekazem i dobierz względem jego potrzeb i możliwości,

– dostosuj przekaz do warunków lokalnych,

– zaproponuj przykłady bazujące na odwołaniu do tradycji (następstwo pór roku, typowe dotąd aktywności w porach dnia których w nowych warunkach być może już nie będzie można podejmować),

– wykorzystuj przykłady oparte na anegdocie,

– pokazuj dowody naukowe w przystępny i prosty sposób,

– wspieraj się lokalnymi autorytetami

Warsztaty były znakomitą okazją do rozeznania cennych źródeł analiz i wymiany doświadczeń oraz dyskusji na międzynarodowym forum. W toku dyskusji było jednak wyraźne, że choć problem zmiany klimatu ma charakter globalny i wymaga uwzględnienia szerszej perspektywy i długiego czasowego horyzontu, to jednak należy go postrzegać również z perspektywy „tu i teraz”, czego wymaga efektywna praca z odbiorcom lokalnym.

Zainspirowani do dalszych działań w zakresie wizualizacji i promocji treści edukacyjnych uczestnicy warsztatów z CMM IMGW-PIB: Joanna Wieczorek, Alan Mandal i Radosław Droździoł.

Poniżej galeria najciekawszych i sugestywnych slajdów dotyczących zmian w światowych zasobach. Prezentacje z wydarzenia można obejrzeć na stronie Organizatora https://www.eumetsat.int/international-weather-and-climate-forum-media-workshop

 

 

 

 

 

— UDOSTĘPNIJ —