International Communication on Climate Change in the Media
CLIMATE IS WHAT YOU EXPECT, WEATHER IS WHAT YOU GET. IF CLIMATE CHANGES, THE WEATHER WILL CHANGE, TOO…
Jak budować i promować najefektywniejszy przekaz medialny w zakresie zmiany klimatu?
W dniach 20-21 czerwca w siedzibie EUMETSAT w Darmstadt w Niemczech, odbyły się otwarte warsztaty medialne podczas których zastanawiano się nad kwestią formułowanie treści i metod przekazu wprowadzających odbiorcę w tematykę zmiany klimatu i edukacji klimatycznej.
Wraz ze zmianą klimatu i środowiskowymi wyzwaniami, z którymi muszą mierzyć się współczesne, a będą również przyszłe pokolenia, stajemy wobec dwóch głównych problemów, które należy podjąć i rozwiązywać w celu osłony globalnych zasobów naturalnych i ludności;
1. Aktywności zmierzających do ograniczania emisji gazów cieplarnianych powodujących antropogeniczną zmianę klimatu,
2. Właściwej osłony mienia i ludności wobec zjawisk ekstremalnych, a w szerszej perspektywie budowy ich odporności i adaptacji do zachodzących zmian.
Oba te problemy wymagają zrozumienia i zaangażowania (bazującego na rzetelnej wiedzy) – począwszy od indywidualnych odbiorców wiadomości i ostrzeżeń po świadomych istoty problemu decydentów. By efektywnie budować i kształtować zaangażowanie opinii publicznej rola naukowców i mediów pozostają nie do przecenienia. Warto by w procesie tym uczestniczyli również przedstawiciele lokalnych służb meteorologicznych, bowiem to oni najlepiej znają potrzeby i specyfikę odbiorcy. Co bywa również kluczem do promowania właściwych postaw wobec meteorologicznych zagrożeń i radzenia sobie z obciążającymi warunkami środowiskowymi. A odbiorca właściwie reagujący na wydawane ostrzeżenia i przygotowany na ochronę zdrowia i mienia to finalnie najistotniejszy z elementów skutecznej osłony meteorologicznej.
Na warsztatach zwrócono uwagę na 6 aspektów budowania najefektywniejszego przekazu:
– poznaj odbiorcę do którego chcesz trafić z przekazem i dobierz względem jego potrzeb i możliwości,
– dostosuj przekaz do warunków lokalnych,
– zaproponuj przykłady bazujące na odwołaniu do tradycji (następstwo pór roku, typowe dotąd aktywności w porach dnia których w nowych warunkach być może już nie będzie można podejmować),
– wykorzystuj przykłady oparte na anegdocie,
– pokazuj dowody naukowe w przystępny i prosty sposób,
– wspieraj się lokalnymi autorytetami
Warsztaty były znakomitą okazją do rozeznania cennych źródeł analiz i wymiany doświadczeń oraz dyskusji na międzynarodowym forum. W toku dyskusji było jednak wyraźne, że choć problem zmiany klimatu ma charakter globalny i wymaga uwzględnienia szerszej perspektywy i długiego czasowego horyzontu, to jednak należy go postrzegać również z perspektywy „tu i teraz”, czego wymaga efektywna praca z odbiorcom lokalnym.
Zainspirowani do dalszych działań w zakresie wizualizacji i promocji treści edukacyjnych uczestnicy warsztatów z CMM IMGW-PIB: Joanna Wieczorek, Alan Mandal i Radosław Droździoł.
Poniżej galeria najciekawszych i sugestywnych slajdów dotyczących zmian w światowych zasobach. Prezentacje z wydarzenia można obejrzeć na stronie Organizatora https://www.eumetsat.int/international-weather-and-climate-forum-media-workshop
— UDOSTĘPNIJ —