Rola i misja mediów w kontekście walki z greenwashingiem i dezinformacją dotyczącą zdrowia, klimatu i bezpieczeństwa

  • Post author:
  • Post published:20 maja 2024
  • Post category:Info

W czwartek 16 maja odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu Parlamentarnego który realizuje prace dotyczące rozwoju edukacji klimatycznej w Polsce. Na posiedzeniu IMGW‑PIB reprezentowali Joanna Wieczorek, Piotr Szuster i Adam Jaczewski z Centrum Modelowania Meteorologicznego.

Obraz zawierający ubrania, osoba, obuwie, Ludzka twarz

Opis wygenerowany automatycznie Obraz zawierający Ludzka twarz, ubrania, osoba, uśmiech

Opis wygenerowany automatycznie

 

 

 

 

 

Tematem spotkania była debata nad rolą współczesnych mediów w transferze informacji meteorologicznych, klimatycznych i środowiskowych oraz walka z zagrożeniami wynikającymi z dezinformacji, a  także dyskusja nad sposobem przekazywania treści by były zrozumiałe dla różnych grup odbiorców i budowały bardziej świadome i zaangażowane w działania klimatyczne społeczeństwo.

Na posiedzeniu zostało zaprezentowane Stanowisko IMGW-PIB przygotowane w porozumieniu z Dyrekcją, w którym podkreślono, że kompozycja i treści obecne w niektórych dotychczasowych przekazach medialnych mogą budzić wątpliwości lub prowadzić do błędnego odbioru czy wnioskowania odbiorców, zwłaszcza jeśli:

informacje przekazywane są jako sensacja, wywołująca silne emocje, zwłaszcza w odniesieniu do epizodów pogodowych („bestia ze wschodu”, „rózga burzowa”), które następnie wskazuje się też jako zaprzeczenie postępującego globalnego ocieplenia, co może wzmacniać stanowisko negujące potwierdzone naukowo zmiany zwłaszcza u osób z deficytami krytycznego rozumowania podatnych na dezinformację,

– w tekstach (pierwotnych bądź komentujących) poza informacją pojawia się również narracja, w szczególności następuje podważanie zasadności lub spłycanie wydanych ostrzeżeń meteorologicznych lub przeciwnie – budowanie emocjonalnych narracji wyolbrzymiających skalę zjawiska, co niewłaściwe nastawia odbiorcę, a często dystansuje od potencjalnych zagrożeń meteorologicznych. W konsekwencji może to skutkować niewłaściwym reagowaniem na wystawiane ostrzeżenia meteorologiczne,

– teksty medialne zawierają spłycony przekaz, co sprzyja szerzeniu dezinformacji a nie sprzyja systematyzowaniu wiedzy i zrozumieniu złożoności problemu zmiany klimatu, a przez to kształtowaniu indywidualnych strategii adaptacji do zmiany klimatu. O co Instytut – mając w zakresie swych kompetencji prowadzenia rzetelnej osłony meteorologicznej ludności, powinien szczególnie zabiegać,

w przekazie zestawiane są naukowe fakt i pobieżne subiektywne opinie czy też niezweryfikowane twierdzenia, na temat skutków zmiany klimatu oraz środowiskowych i zdrowotnych wyzwań, co sprawia, że merytoryczny przekaz umyka odbiorcy, bądź prowadzi do jego dezorientacji.

W odniesieniu do powyższych postulowano o potrzebę prowadzenia edukacji klimatycznej dla redakcji i w gronie dziennikarzy, zwiększanie udziału wypowiedzi ekspertów akademickich i instytucjonalnych w komunikacji masowej oraz o dbałość merytoryczną komponowanych tekstów.

Poza realizacją przez IMGW-PIB bieżącej osłony meteorologicznej kraju warto zwrócić uwagę na istotną misję Instytutu w budowaniu świadomego i zaangażowanego w działania klimatyczne społeczeństwa. Przejawem takiego instytucjonalnego zaangażowania – odnosząc je choćby do hasła, które przyświecało tegorocznemu Świętu Meteorologii – Na pierwszej linii działań klimatycznych – jest zaangażowanie w działania na rzecz budowania edukacji klimatycznej w Polsce. Niezależnie od dotychczasowej współpracy, koncerny medialne – czy mniejsze lokalne redakcje mają i będą miały istotne znaczenie w transferze informacji (i wiedzy) dla szerokiego grona odbiorców, dlatego warto zabiegać o jakościową współpracę i podejmować takie działania. A będąc już w tym procesie warto również zyskać wiedzę na temat trudności i zagrożeń obecnych w świecie medialnych aktywności, o czym przekonywali zaproszeni prelegenci:

  • “Jak dezinformacja infekuje myśli. Źródła i skutki infekcji” analityczka polityki w sieci, Anna Mierzyńska (ok. godziny 12:38)
  • “Techniki dezinformacji klimatycznej w polskiej przestrzeni medialnej”, medioznawca, dr hab. nauk społecznych, Jacek Wasilewski, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski (ok. 12:57)
  • “Dobre praktyki w walce z dezinformacją klimatyczną. Czego potrzebują polscy dziennikarze i jakie inspiracje płyną do nas z zagranicy?” Anna Siewiorek, Senior Campaign Lead, Fundacja Climate Strategies Poland (ok. 13:12)
  • “Walka z ekościemą w mediach i reklamie – w trosce o klimat, przyrodę, zdrowie i portfele konsumentów” – radczyni prawna Kamila Drzewicka, Fundacja ClientEarth (ok. 13:28)

Przebieg posiedzenia można obejrzeć na stronie telewizji sejmowej pod adresem: iTV Sejm – transmisje archiwalne – Sejm Rzeczypospolitej Polskiej

W zagranicznych mediach również nie brakuje przykładów niewłaściwie prowadzonej narracji, choć wydają się one już bardziej oswojone i otwarte na eksperckie opracowania. Eksperci zachęcani są natomiast, by poza dbałością o publikacje w czasopismach naukowych czasem pokusili się również o felietony i opowieści o bardziej popularnonaukowym wydźwięku. W myśl zasady: Research is hugely important, but research alone is enough to catalyse the urgent changes we need. Zainteresowanych odsyłamy do tekstu Climate Scientists Should Write Stories, Not Just Journal Papers | by Peter Knapp | The New Climate. | May, 2024 | Medium

— UDOSTĘPNIJ —