W służbach meteorologicznych nie mamy mocy by panować nad pogodą. Możemy jedynie przewidywać rozwój i oceniać jej potencjalny wpływ. Nawet najlepiej przygotowana prognoza to tylko połowa sukcesu. Kluczowe jest zrozumienie, a w konsekwencji odpowiednie przygotowanie się Odbiorcy prognozy na warunki atmosferyczne. Mamy to na względzie i ciągle poszukujemy nowych, lepszych rozwiązań. Aby nasze prognozy, trafiały w zapotrzebowanie i były dostępne w jak najprzystępniejszej formie.
W poszukiwaniu wzorca medialnego przekazu
Wczoraj gościliśmy w IMGW-PIB niezwykłego gościa – Tomasza Schafernakera – znanego polsko-brytyjskiego meteorologa i prezentera (Meteorological broadcaster), związanego z MetOffice i kanałem BBC Weather. To meteorologiczne marki z ponad wiekową tradycją, które prognozy telewizyjne w postaci map wprowadziły dla publiczności już w 1936 roku. Tradycja zobowiązuje, a bogata historia BBC pokazuje, że wraz ze zmianą technologii, pozycji i znaczenia mediów nieustannie należy poszukiwać nowych kanałów komunikacji.
Wczorajsza wizyta była zwieńczeniem etapu rozmów i wymiany doświadczeń, jakie prowadzimy od dłuższego czasu. A przede wszystkim okazją do testowania nowych rozwiązań i zyskania szerszego spojrzenia na możliwości budowania meteorologicznego przekazu. Choć „kuchnia prognoz”, czyli schemat szkoleń synoptyków, a po części również sposób pracy z prognozą, różnią się między naszymi instytucjami – jak kuchnia brytyjska i polska, to jednak – tym, co je łączy jest trzymanie ręki na pulsie i misja dostarczania informacji i ostrzeżeń, zwłaszcza wobec pogodowych niespodzianek. Pogoda jest ważna, a przekaz należy dopasować od charakteru spodziewanych warunków.
Make weather the story of the day…
I to mamy na względzie. Wiesz więcej – planujesz lepiej. Choć w atmosferycznym laboratorium pogody najbardziej pewna jest zmiana, a reszta to scenariusze mniej lub bardziej prawdopodobne na dany moment. Takie spojrzenie na prognozy pozwala rozwijać przekaz i przejść dalej, tj. od etapu podawania samych wartości do kiedy wystąpi, z jakim natężeniem (i co ono z praktyce oznacza) i czy mam zmienić plan dnia? I taki przekaz staramy się w Centrum Modelowania Meteorologicznego IMGW-PIB budować. Zapraszamy śledzenia naszych wpisów https://twitter.com/IMGW_CMM, a aktualne prognozy wideo zawsze znajdziecie na https://modele.imgw.pl/cmm/?page_id=11837
#Zmieniamy się dla Was # Bądźcie z nami CMM
Naszemu Gościowi – Tomaszowi Schafernakerowi dziękujemy za inspirację, profesjonalizm i otwartość. Życzymy dalszych sukcesów zawodowych i artystycznych.
To był intensywny dzień spotkań, Tomasz spotkał się z Dyrektorem Naczelnym IMGW-PIB prof. dr hab. Robertem Czerniawskim, pracownikami Wydziału Teledetekcji Naziemnej, Centralnego Biura Prognoz Lotniczych, Centrum Meteorologicznej Osłony Kraju i Biura Prasowego oraz odwiedził stację IMGW-PIB w Legionowie.
Na krótkie relacje z wizyty możecie trafić w Polskim Radio i RMF FM, a więcej zobaczycie w programie Raport Naukowy emitowanym w sobotę o 15:00 w TVP Nauka lub na kanale VOD.
Tomasz Schafernaket. Wywiad dla TVP Nauka program „Raport Naukowy”
Prezentacja „Tomasz Schafernaker – Praca w BBC i Met Office”. Intersująca opowieść o życiu meteorologa przeplatana historią BBC i Met Office
Prezentacja „Tomasz Schafernaker – Praca w BBC i Met Office”. Ekstremalne temperatury maksymalne w XXI wieku, efekt postępującego ocieplania klimatu.
Wspólne zdjęcie z pracownikami IMGW-PIB na zakończenie prezentacji Tomasza Schafernakera
Wizyta w „Centrum Dowodzenia” Wydziału Teledetekcji Naziemnej”. Od lewej stoją: Tomasz Schafernaker, prof. Mariusz J. Figurski, Rafał Lewandowski – kierownik WTN.
Ostatni etap wizyty w IMGW-PIB. Tomasz Schafernaker w ośrodku IMGW-PIB w Legionowie.
Meteorologiczny radar dopplerowski IMGW-PIB w Leogionowie. Tomasz Schafernaker i prof. Mariusz J. Figurski.
— UDOSTĘPNIJ —